fredag 25. mars 2016

Abstrakt Tikamp

Noen ideer bare må prøves ut. Å forsøke en Abstrakt Tikamp var en slik ide.

Vi valgte oss ti abstrakte spill: Quoridor Kid, Gipf, Zèrtz, Quarto, Pentago, Fire and Ice, Gobblet, Oshi, Isolate og Quadtria. Alle ti ble stilt opp på sofabordet. Noen av spillene har vi oppdaget at f.eks. den som begynner vinner, derfor trillet vi en ti'er terning som avgjorde hvor vi skulle begynne. Terningen viste tre, så Karina begynte på Zèrtz. Karl Thomas begynte på Oshi som lå fem spill unna med klokken. Når vi hadde gjort vårt første trekk, flyttet vi oss et hakk med klokken rundt bordet.

Noen spill krevde mer tenkning enn andre, men stort sett ble det svært lite ventetid.

Abstrakt Tikamp

Zèrtz er genialt. Her spilte Karina svært høyt. Hun serverte fire grå, fem svarte og to hvite til Karl Thomas. Dette er det høyeste antall kuler man kan få uten å vinne. Karina beholdt initiativet hele tiden og vant ved å tvinge Karl Thomas til å hoppe en hvit inn på et klargjort område, la på en hvit til og fjernet inngangen slik at hun fikk to hvite. Hun vant.

Quartro er et flott lite spill. Karina gjorde en elegant lite trekk slik at hun tvang Karl Thomas til å gi henne en brikke som måtte gi henne seieren.

I Pentago var Karina på offensiven hele tiden. Karl Thomas prøvde hele tiden å ordne opp, men måtte gi tapt. Hun vant.

Fire and Ice er et estetisk flott spill. Her ble det bikkjeslagsmål. Av erfaring pleier den som begynner, å vinne. Karina begynte. Karl Thomas kjempet tappert og det så en stund ut til at han skulle vinne. Karina kom likevel vinnende ut. Her gjelder det nemlig å skifte angrepsfront kjapt.

Gobblet egner seg ikke til Tikamp. Her gjelder det nemlig å huske hvilke brikker som skjuler hvilke. Her pleier den som begynner å tape. Karina begynte. Karl Thomas brukte standard-taktikken med å spise hennes brikker etter hvert som hun satte dem ut. Halvveis i spillet gjorde Karina en stor blunder. Karl Thomas vant.

Oshi kjenner vi dårlig. Karina satte Karl Thomas under hardt press. I et slagsmål nede i hjørnet som inkluderte alle tre-etasjene, Karinas to-etasjer og noen en-etasjer, endte med at Karl Thomas bukket sin tre-etasjer gratis(!). Derfra og ut drev Karina klappjakt på hans brikker og kunne til slutt ved innkassere det ene poenget hun trengte etter en svært fiffig manøver.

Isolate egner seg dårlig som tomannsspill. Her erklærte vi remis.

Quadtria er i familie med Fire and Ice og er også et estetisk flott spill. Vi har inntrykk av at det kun gjelder å vente på at den andre gjør en blunder uten selv å gjøre noen. De ugjennomskuelige taktiske kombinasjonene har vi ikke funnet. Karl Thomas vant da vi begge var blitt litt lei spillet.

Quoridor Kid er et svært bra spill. Her ble det tidlig tydelig at Karina vant. Karl Thomas sperret så fint med to vegger slik at Karina måtte gå en stor omvei. Akkurat som han pleier. Men denne gangen sperret Karina resten av veien slik at hun slapp å gå rundt.

Gipf er en klassiker. Her var kampen hard, men Karina innså at slaget var tapt da Karl Thomas høstet flere av hennes brikker enn hun klarte å ta av ham. Resten av spillet gikk ut på å overleve lengst mulig for hennes del og for Karl Thomas å unngå tabber. Han vant.

En abstrakt tikamp ga mersmak og dere kan gjerne kopiere ideen, men kanskje med noen andre spill. Ikke alle abstrakte spill egner seg like godt. Spørsmålet er derfor: Hvilke spill ville dere tatt med i en Abstrakt Tikamp?

(Opprinnelig publisert 25. januar 2008 på www.brettspill.no)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar