fredag 25. mars 2016

Gipf-project = komprimert eleganse

Jeg har egentlig bare en ting å si til disse flotte spillene: Hvor har dere vært hele mitt liv?

Men siden jeg sjelden klarer å stoppe der jeg burde stoppe, fortsetter jeg:

Gipf kjøpte vi brukt i 2006. Jeg spilte det et par ganger med vår sønn på 6 år og så ble det lagt på hyllen. Der ble det liggende mer enn et år. På diverse nettsteder ble Gipf-spillene rost opp i skyene og vi ristet på hodet. Det skulle vi aldri gjort. Da vi omsider plukket Gipf mistroisk ned fra hyllen og spilte, ble vi imponert og måtte bite i oss alle de stygge tankene. Riktignok handler Gipf om å få fire på rad. Og man skulle jo tro at det temaet er brukt opp, men så feil kan man ta.gipf
Zértz var vårt andre møte med Gipf-spillene. Kulene er lekre. Brettet originalt. Første gjennomspilling var skuffende. Her skulle vi jo bare samle oss noen kuler. Først da jeg spilte på www.gamerz.net/pbmail gikk det opp for meg hvilken perle av et spill jeg hadde i hendene. Jeg ble slått så grundig av vintermann at jeg smilte resten av kvelden. Og vips var jeg hektet. Reglene er fantastisk enkle, men spillet krevende. Her gjelder det å ofre akkurat passe mange kuler.zertz


Og derfra bar det utover. Jeg ble lovet hele Gipfserien i bursdagsgave. Siden spillene ikke er så lette å få tak i, har jeg gått aggressivt til verks og kjøpt dem jeg har funnet. Det går rykter om en nyutgivelse.

Gipfspillene har enkle regler, krevende spill og lekker utførelse. I tillegg tar det kort tid å spille. Dette er spill du kan spille om og om igen uten å bli lei.

I Pünct gjelder det å lage en sammenhengende vei fra den ene siden av brettet til den andre. Underveis mister man helt sikkert oversikten, - i alle fall har vi gjort det til nå.
I Dvonn gjelder det å samle flest mulig brikker ved å hoppe rundt på brettet for å avskjære og sikre.
Yinsh er kanskje kronen på verket. Igjen er temaet å få fem på rad, men det er ikke så lett.
I Tamsk kjemper du både mot tiden og motstanderen. Her gjelder det å legge igjen flest mulig brikker.

punct
dvonn
yinshtamsk


Tzaar er laget for å erstatte Tamsk som ikke ligner så mye på resten av spillene i Gipf-serien. Dessverre har jeg fortsatt ikke hatt gleden av å prøve Tzaar.
Og hvis jeg absolutt må rangere dem mot hverandre, tror jeg rekkefølgen akkurat nå blir slik:
  1. Zértz
  2. Yinsh
  3. Dvonn
  4. Gipf
  5. Pûnct
  6. Tamsk
Om noen dager eller kanskje måneder er rekkefølgen sikkert endret.

Hvordan vil du rangere dem?

(Opprinnelig publisert 20. februar 2009 på www.brettspill.no)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar