fredag 25. mars 2016

Hva går vi glipp av?

Noen ganger føler man at man går glipp av noe. Dere kjenner sikkert følelesen. Spillet er kanskje pent og utseendet lover en spillopplevelse, men dere føler dere snytt. Spillet hadde liksom ikke snert, kampglede eller fengende refreng.

Slik følte vi det de første gangene vi spilte Gipf. Men vi tok grundig feil. Vi så det bare ikke. Nå ser vi det.

Slik følte vi det også de første gangene vi spilte Clans selv om andres anmeldelser var gode. Heldigvis oppdaget vi at det var fordi vi ikke hadde fått med oss alle reglene.

Slik følte vi det også de første gangene vi spilte Oceania. Og slik føler vi det også nå når vi tok det fram igjen. Det blir liksom litt vel simpelt og tilfeldig.

Og slik følte vi det også når vi spilte Anno 1503. Vi har riktignok bare spilt det med to spillere, men spillet har liksom ikke sjel.

Etter opplevelsene med Gipf og Clans våger vi ikke avskrive spill før de har fått en real sjanse og/eller reglene er lest på ny.

Hva er det vi går glipp av i Oceania og Anno 1503? Kan noen hjelpe oss?

(Opprinnelig publisert 29. mai 2009 på www.brettspill.no)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar